Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
A

Akire

5. 12. 2009 9:45
Mně

neskutečně vadí mluvený projev některých (převážně nováckých) redaktorů, kteří klesnou hlasem (udělají tečku) uprostřed věty...Na to jsem si za 15let existence Novy opravdu nezvykla!! :-(

0 0
možnosti
WS

wandering star

4. 12. 2009 21:53
Jednou mě v Praze zastavila reportérka Českého rozhlasu

se slovy: "Můžu se vás zeptat na jednu otázku?" Tak jsem jí vysvětlila, že na otázku se neptá, otázka se pokládá, a že rozhodně nehodlám ztrácet čas s rozhlasem, který zaměstnává taková hovádka.

0 0
možnosti
K

kores

7. 12. 2009 11:56
Re: Jednou mě v Praze zastavila reportérka Českého rozhlasu

Bravóó, tos ji to teda nadala, hvězdo.:-P Máš plné právo být hrdá, žejo. Určitě kvůli tomu ta reportérka céélou noc nespala.....

0 0
možnosti
JV

jafava

4. 12. 2009 16:11
Být Čechem neznamená bláznivě poskakovat -

viz. "kdo neskáče, není Čech" - a z plna hrdla křičeti. Být Čech znamená cítit se příslušníkem národa Čechů a nedělat mu ostudu třeba tím, že neumí správně česky mluvit nebo psát. Je velmi komické, když krasoduch, ohánějící se tím nejryzejším vlastenectvím, napíše své velké myšlenky, třeba do blogu, s pravopisnými chybami.

0 0
možnosti
JV

jafava

4. 12. 2009 16:13
Re: Být Čechem neznamená bláznivě poskakovat -

Opravuji druhou větu: Být Čechem ....

0 0
možnosti
RJH

Rob J.H.

4. 12. 2009 14:14
přesně!

Podobně je to se stvůrným "by jsme" a "by jsem" - což o to, když to napíše někdo s nízkým vzděláním, tak co se dá dělat, nehoří, ale horší je, že tyhle hrůzy už opanovaly i střední vrstvy a píše se to i v on-line novinách. S takovou bych se nedostal ani na gympl, takže předpokládám, že on-line zpravodajové se asi rekrutují u právě hotových výkopů, aby nevzrostla nezaměstnanost.

0 0
možnosti
PTDT

Lenka PT

4. 12. 2009 14:14
Děkuji autorovi

Linde? Linde, kde jste? Tohle si musíte přečíst!

0 0
možnosti
PTDT

Lenka PT

4. 12. 2009 14:16
Re: Děkuji autorovi

Autore, proč jste tam rovnou nepřidal i kdybychom, abychom a podobně?

0 0
možnosti
AS

pralinka_rumova

4. 12. 2009 14:03
My jsme měli pomůcku

BYCH, BYS, BY

BYCHOM, BYSTE, BY

Nikdy jsem to nebyla schopna napsat jinak, ruka by se kroutila:-)

Taky mi vadí ve zpravodajství, bohužel i v knihách, chyby ve shodě podmětu s přísudkem, a to klidně v jednom souvětí jednou i, jednou y. Jako by snad ten člověk vůbec netušil, že něco takového existuje?

0 0
možnosti
B

Bucharovic

4. 12. 2009 14:02
.....

Aby jste se z těch abyjste neopupímkoval;-D V.Kroupa

0 0
možnosti
P

PetrBrno

4. 12. 2009 13:58
Výborně. Máme ekonomicku krizi a

pan ekonom se zabejvá blbostma. Takže spíš by ses měl chlapče starat o to, abysme, nebo aby jsme nebyli v pr***.

0 0
možnosti

CoolDak

4. 12. 2009 14:08
Re: Výborně. Máme ekonomicku krizi a

;-Ddíky za radu :-)

0 0
možnosti
PK

dolch

4. 12. 2009 13:53
Karmu jsem dal

ale s výhradou. Chybí Vám tam ABY JSME, KDYBY JSME - vím, už to psali lidé dole, ale mě to trklo hned, při čtení článku, tak to opakuju. Jinak souhlas, mě tohle taky deptá.

0 0
možnosti
B

Boridoj

4. 12. 2009 13:33
Jako házet hrách na stěnu.

Také mne to štve, několikrát jsem na to v diskusi upozorňoval, ale marně. Češtinu ale občas mrzačí i profesionálové, novináři, rozhlasoví a televizní moderátoři. Všimněte si, že často neumí vyslovovat čísla obsahující desetiny či setiny, neumí skloňovat číslovky a pod. Na příklad 5,72% vyslovují jako pět celých sedmdesát dva procent místo správného "pět celých sedmdesát dvě setiny procenta". Přímo hvězdami jsou televizní "rosničkáři", kterým na př. teplota vzduchu bude dosahovat až 23 stupňů, místo správného 23 stupně, nebo "třiadvacet stupňů". Nejsem češtinář, ani hnidopich, jsem jen obyčejný technik, ale myslím si, že bychom si měli svého jazyka více vážit.

0 0
možnosti
B

Boridoj

4. 12. 2009 13:41
Re: Jako házet hrách na stěnu.

Ještě malý dodatek. Dnes se již ve školách v českém jazyce asi neučí o přechodnících, protože se v hovorové mluvě málo používají. Přesto se jimi někteří mudrci snaží vyšperkovat svá vyjádření a téměř vždy špatně. Pletou si rody, pletou si čas přítomný a minulý, prostě ostuda. Přitom se přechodník dá klidně obejít a není nutné ho použít. Na př. místo obratu "jsa nemocen" klidně mohu použít obrat "když jsem nemocen" - a je vymalováno.

0 0
možnosti
  • Počet článků 43
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1330x

Seznam rubrik